چرایی ، چیستی و نتایج اغتشاشات اخیر ایران و تاثیر بین المللی آن

در تاریخ ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ جلسه هئیت علمی شبکه ملی نخبگان موسسه مطالعات اندیشه سازان ، در این موسسه برگزار گردید.

در این جلسه یک کارشناس مسایل سیاسی ـ امنیتی نحوه شکل‌گیری اغتشاشات اخیر کشور را تشریح نمود. قره‌باغی در بخشی از سخنان گفت: این اغتشاشات از یک سازماندهی پیچیده برخوار بود. به گونه‌ای که یک گروه از تعدادی موتورسوار در نقطه‌ای شروع به سردادن شعار می‌کردند و به زودی یک گروه از افراد ساکن در ساختمان‌های مجاور به آنان می‌پیوستند و کار را به دست می‌گرفتند و پس از آن گروه موتورسوار به نقطه‌ای دیگر می‌رفتند و به همین صورت اغتشاش‌های کوچک در نقاط مختلف شهر شکل می‌دادند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تفاوت‌های چندانی میان افرادی که در تهران درگیر اغتشاشات بودند با افرادی که در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای کشور به صحنه می‌آمدند، وجود نداشت و این نشان‌دهنده وجود یک سازمان و آموزش و مدیریت واحد می‌باشد.
قره‌باغی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از تفاوت‌های مهم این اغتشاش‌ها با موارد قبلی حجم گسترده خشونت توسط عناسر شرکت‌کننده بود. بعضی رفتارها بیانگر آن بود که فرد وقتی از فضای مجازیِ بازی‌های خشونت‌بار به فضای حقیقی وارد می‌شود، همان رفتارهای تند بازی‌گونه را در فضای حقیقی تداوم می‌بخشد و تنها زمانی که دستگیر شده و با عوالم مجازی منقطع می‌گردد، متوجه تفاوت‌ این دو فضا می‌گردد.
در ادامه این بحث اساتید عضو هیأت علمی شبکه ملی نخبگان کشور دیدگاه‌های خود را در خصوص اغتشاش‌ها بیان نمودند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*