دست سپاه برای اقدام متقابل علیه پارلمان اروپا باز است/ واکنش جمهوری اسلامی به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود

کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به قطعنامه پارلمان اروپا علیه سپاه گفت: دود تصمیم اروپایی‌ها بیش از آنکه در چشم ایران برود در چشم کشورهای امضاکننده قطعنامه می‌رود و قطعا واکنش جمهوری اسلامی به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود.

 گروه سیاسی خبرگزاری فارس، پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه پیشنهاد قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی را مطرح کرد که با رای اکثریت، در پارلمان اروپا تصویب شد. بسیاری از کارشناسان این اقدام پارلمان اروپا را مداخله‌جویانه و دارای رویکرد سیاسی می‌دانند و معتقدند این اقدام فاقد وجاهت قانونی در عرصه بین‌الملل است.

بر همین اساس برای بررسی ابعاد مختلف این اقدام اروپایی‌ها با سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه‌ای به گفت‌وگو نشستیم. مشروح این گفت‌وگو را در زیر بخوانید.

اروپایی‌ها در اغتشاشات اخیر شکست بزرگ نظامی امنیتی خوردند

فارس: تحلیل و ارزیابی شما از اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران چیست؟ آیا این اقدام اروپایی‌ها در امتداد شکست پروژه اغتشاشات اخیر است؟

زارعی: اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران پس از آن صورت گرفت که اغتشاشات برنامه‌ریزی شده‌ای که اروپایی‌ها و سفارتخانه‌های آنها در تهران نقش اساسی در تحریکات و تشدید این تحریکات داشتند با شکست مواجه شد و عملاً سرمایه اروپایی‌ها در زمینه وارد کردن یک ضربه اساسی به جمهوری اسلامی با یک شکست جدی مواجه شد.

نقش سپاه در حوزه نظامی امنیتی، تائید می‌کند که رویکرد اروپایی‌ها در اغتشاشات اخیر ایران یک رویکرد نظامی امنیتی بوده و آنها در این صحنه، شکست بزرگ نظامی امنیتی خوردند و این یک اقدام غیرمقبول از سوی قدرت‌های خارجی در مورد یک کشور است؛ چرا که اگر حتی بحث حقوق‌بشر مطرح باشد، حقوق‌بشر یک مسئله غیر نظامی و غیرامنیتی است و اگر کسانی بخواهند با حربه حقوق بشر وارد فضای اجتماعی یک کشور شوند این اقدام نمی‌تواند ماهیت امنیتی نظامی پیدا کند.

رویکرد اصلی اروپایی‌ها در مواجهه با ایران نظامی- امنیتی است

فارس: آیا اروپایی‌ها در مواجهه با ایران آرایش جنگی گرفته‌اند؟ از طرفی بهانه دیگر اروپایی‌ها برای این اقدام مباحث حقوق بشر است؛ این بهانه تا چه میزان به واقعیت نزدیک است؟

زارعی: وقتی که حقوق‌بشر ماهیت امنیتی نظامی پیدا می‌کند معنایش این است که اولاً رویکرد اصلی اروپایی‌ها در مواجهه با ایران نظامی امنیتی است و ثانیاً بحث حقوق‌بشر علی‌رغم ظاهر اجتماعی، یک ماهیت صد در صد نظامی امنیتی دارد و به همین جهت آنها یک نهاد مهم امنیتی نظامی جمهوری اسلامی را در لیست تروریستی قرار دادند.

اقدام اروپایی‌ها در حالی صورت گرفت که حالت متزلزلی داشتند؛ در همین رابطه خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۲۹ دی نوشت که اروپا نمی‌خواهد سپاه در لیست تروریستی باشد و صرفاً ۳۷ نفر از اعضای سپاه را در این لیست قرار داده است. این مسئله بیان کننده این است که اروپایی‌ها در این صحنه دست به یک اقدام حماقت آمیز زده‌اند.

به فرض اینکه قدرت‌ها بخواهند یک کشور یا قدرتی را در خصوص مسائلی تحت محدودیت‌هایی قرار دهند این محدودیت‌ها با مسئول خواندن یک دولت میسر است. یعنی مثلاً یک دولت را وادار کنند که یک سری نُرم‌های خاص امنیتی نظامی را رعایت کند اما در اینجا به جای اینکه درخواست کرده باشند که سپاه نُرم‌هایی مثلاً در حوزه‌های امنیتی نظامی مد نظر قرار دهد، آمده‌اند این نهاد را به تروریستی بودن متهم می‌کنند.

واکنش جمهوری اسلامی به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود

فارس: این اقدام چه تبعاتی برای کشورهای اروپایی خواهد داشت؟

زارعی: وقتی سپاه توسط اروپایی‌ها تروریستی خوانده شود طبیعتاً در چارچوب همین پارادایم می‌تواند واکنش‌هایی داشته باشد که به نفع اروپایی‌ها نخواهد بود. به عنوان مثلا اروپایی‌ها سپاه را خارج از قاعده یک نهاد رسمی و قانونی، مورد خطاب قرار دادند در صورتی که وقتی این نهاد قانونی و رسمی محسوب شود، رفتارهایش در چارچوب قوانین شناخته شده بین‌المللی قرار می‌گیرد، اما اگر خارج از این چارچوب مورد خطاب قرار بیگرد واکنش‌های آن هم متناسب با همین مسئله خواهد بود.

اروپا دست سپاه را برای اقدام علیه اماکن و اتباع نظامی امنیتی اروپایی‌ها باز کرد

زارعی: اروپایی‌ها بدانند نیروی‌های نظامی و امنیتی‌شان چه در قالب ناتو و چه غیرقالب ناتو که در سطح منطقه پراکنده هستند، می‌توانند طعمه‌های یک نهادی قرار بگیرند که آن نهاد متهم به تروریستی بودن است. این حماقت اروپایی‌هاست که دست سپاه را باز کردند تا هر نوع اقدامی را علیه اماکن و اتباع نظامی امنیتی آنها به مرحله اجرا بگذارد.

مسلماً دود این تصمیم اروپایی‌ها بیش از آنکه در چشم ایران برود در چشم کشورهای امضا کننده این قانون می‌رود.

فارس: اقدامات متقابل ایران تا چه میزان بازدارنده خواهد بود؟

زارعی: ما باید متناسب با اقدامی که علیه ما صورت می‌گیرد اقداماتی را علیه اروپایی‌ها به اجرا بگذاریم. اگر آنها ما را در لیست تروریستی قرار دادند و اقدامی علیه سپاه و نهادهایی مثل سپاه انجام دادند ما هم مثل آنها باید متقابلاً اسم سازمان‌های نظامی آنها را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم که رئیس مجلس هم از این اقدام متقابل خبر داد.

اگر جدای از اعلام و قرار دادن سپاه در لیست تروریستی بخواهند علیه سپاه و یا هر نهاد جمهوری اسلامی که مسئولیتی در حوزه‌های امنیتی دارد، اعمال محدودیت کنند، ما هم باید متقابلاً محدودیت‌های خودمان علیه اروپایی‌ها را به اجرا بگذاریم.

گسترش نیروهای ناتو در منطقه خیلی بیشتر از گسترش سپاه در منطقه است؛ نیروهای نظامی امنیتی اروپایی در دریاها، کشورها و پایگاه‌های مختلف در سطح منطقه حضور دارند و در صورتی که محدودیت‌ها علیه سپاه به مرحله عملیات برسد، سپاه می‌تواند در راستای اقدام متقابل از این موقعیت‌ها استفاده کند.

دست سپاه برای اقدام متقابل باز است

زارعی: از آنجایی که ما به دنبال ماجراجویی نیستیم، طبیعتاً در خصوص واکنش‌های متقابل دستمان باز است و حتماً اقدام می‌کنیم چرا که حقوق بین‌الملل به ما اجازه اقدام متقابل را داده است. در واقع وقتی تهدید می‌شویم می‌توانیم متقابلاً تهدید کنیم و اگر مورد ضربه قرار گرفتیم می‌توانیم ضربات خودمان را وارد کنیم. ما در منطقه‌ای قرار داریم که متعلق به خودمان است و می‌توانیم نیروهای اروپایی را که در این منطقه حضور دارند را مورد واکنش قرار داده و ضرباتی را به آنها وارد کنیم؛ البته همه اینها به این مسئله بستگی دارد که ما به چه جمع‌بندی‌ای از نیات و برنامه‌های اروپایی‌ها داشته باشیم.

سپاه تاکنون نشان داده در برخورد قاطع با نهادهای تروریستی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی با شجاعات وارد شده و ضربات خود را وارد کرده است؛ این کار در آینده هم امکان پذیر است. اگر اروپایی‌ها بخواهند اقدام جدیدی علیه ایران و سپاه انجام دهند متناسب با آن، اقدامات ایران هم گسترش پیدا می کند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*