ماجرای حاشیه‌نشین شدن امیرعبداللهیان و توصیف سردار قاآنی از دیپلمات فقید

سعدالله زارعی گفت: سردار قاآنی با وزرای خارجه زیادی در طول دوران مسئولیت خود کار کرده است و تعبیر سردار از شهیدامیرعبداللهیان این است که شهید بسیار سریع العمل و در عین حال پخته و پیگیر بود. این‌ها خصوصیاتی بود که وی داشت و سردار قاآنی در توصیف‌شان به این صفات اشاره کرد.

سعدالله زارعی در گفتگو با ایرنا گفت: سردار قاآنی با وزرای خارجه زیادی در طول دوران مسئولیت خود کار کرده است و تعبیر سردار از شهیدامیرعبداللهیان این است که شهید بسیار سریع العمل و در عین حال پخته و پیگیر بود. این‌ها خصوصیاتی بود که وی داشت و سردار قاآنی در توصیف‌شان به این صفات اشاره کرد.

سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، ضمن تسلیت حادثه جانگداز شهادت رئیس جمهور و هیات همراه وی با اشاره به شناخت قریب به ۳۰ سال از شهید حسین امیرعبداللهیان به تشریح ابعاد شخصیتی و جنبه‌های رفتاری وزیر شهید پرداخت.

زارعی گفت: آنچه که من در این ۳۰سال می‌توانم راجع به ایشان گواهی بدهم این است که وی دارای ثبات شخصیتی و از نظر فکری دارای یک بنیه و بنیان محکم و اساسی بود که نشان می‌داد شهید امیرعبداللهیان شخصیت فرهیخته‌ای است. در واقع شهیدامیرعبداللهیان پست‌های وزارت امور خارجه را با طی مراحل بدست آورد. وی در وزارت امور خارجه مدت‌ها به عنوان یک عنصر معمولی دیپلمات بعد به عنوان سفیر در کشورهای کوچک و بزرگ، مدیرکل، بعد معاون در وزارت امور خارجه و در نهایت هم به عنوان وزیر امورخارجه ایفای نقش کرد. بنابراین مدارج مسئولیت را در سیستم طی کرد و روزی که وزیر امور خارجه شد بر همه‌ی چم و خم‌های کار دیپلماسی و حوزه دیپلماتیک آشنا بود.

وی افزود: خصوصیت دیگر، روحیه‌ی محکم شهید در کار بود. دلایل زیادی وجود داشت که سبب شود شهید امیرعبداللهیان از کار دلسرد بشود. بالاخره وی زمانی در یک ساختار مدیر بوده، معاون بوده بعد در دوره‌ی آقای ظریف کنار گذاشته شده تا در واقع به یک حاشیه‌ای منتقل بشود. اینجا دلایل کافی است برای اینکه یک نفری دچار ضعف در انگیزه‌ها بشود. اما آقای امیرعبداللهیان علی رغم ناملایمتی‌هایی که دید و فشارهایی که در بعضی از مواقع متحمل شد، هیچگاه دلسرد نشد. همیشه روحیه‌ی خودش را به عنوان یک عنصری که باید تمام ظرفیت و استعدادهای خودش را مصروف جمهوری اسلامی ایران بکند نگاه داشت. من چون با ایشان حضوری و تلفنی در ارتباط بودم مجموعا آنچه که از شهید دیدم ثبات در روحیه، اعتقاد و بی توجهی به حواشی و امثال این‌ها بود.

زارعی تاکید کرد: خصوصیت بعدی که در قبال آقای امیرعبداللهیان مشاهده کردم پرکاری بود. به هر حال ایشان در هر جایی که بود کارهای عمده‌ای را انجام می‌داد و برای آن کارها وقت زیادی می‌گذاشت و سفرهای زیادی را بر خودش هموار می‌کرد. شهید امیرعبداللهیان در حالی که در دستگاه دیپلماسی کشور مسئولیت داشت از کمک به کشور در بعضی از پروژه‌های اساسی فروگذار نبود؛ فلذا شهید یک دیپلمات دائما در صحنه هم در مسائل داخلی و هم در مسائل خارجی بود.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان در طول جنگ غزه به تنهایی چند برابر همه‌ی وزرای خارجه کشورهای اسلامی در خصوص مسئله فلسطین و جنگ غزه مسافرت کرد، گفت: من در یک مقاله‌ای نوشته بودم که آقای امیرعبداللهیان تبدیل به وزیر خارجه فلسطین هم شده است، پرکاری شهید روحیه و توجه او را به خوبی نشان می‌دهد.

زارعی خاطرنشان کرد: آقای امیرعبداللهیان در کاری که انجام می‌داد افق و چارچوبی داشت. یک آینده‌ای را ترسیم کرده و برای رسیدن به آن نقشه راهی را در نظر گرفته بود و به صورت اصولی، سمت هدف حرکت می‌کرد. دوره‌ی وزارت شهید کمتر از سه سال شد اما آثاری که از فعالیت‌های دیپلماتیک وی مشاهده شد، بیش از ده سال کار در وزارت خارجه محسوب می‌شود. به همین جهت هم دکتر امیرعبداللهیان هیچ‌گاه به حاشیه‌ها توجه نکرد و مستقیم به سمت تحقق اهداف حرکت کرد.

ماجرای حاشیه‌نشین شدن امیرعبداللهیان و توصیف سردار قاآنی از دیپلمات فقید

وی بیان کرد: مشهور است که شهید امیرعبداللهیان اهل تعامل و پیگیری است. ایشان همزمان کار جبهه مقاومت را پیگیری می‌کرد و با تمام گروه‌های مقاومت در منطقه ارتباط داشت. با تمام دولت‌ها ارتباط داشت و در رفت و آمد با آنها بود. در سطح کلان بین‌المللی هم با کشورهایی مثل چین، روسیه و هند ارتباط بسیار گسترده‌ای داشت. این سبب شده بود آقای امیرعبداللهیان به عنوان یک دیپلمات فعال در سطح بین المللی شناخته شود.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا افزود: قدر او بعد از شهادت‌اش معلوم شد زمانی که هیات‌های دیپلماتیک در پیام‌هایی که صادر کردند به ابعاد شخصیتی و پیگیری‌های وی اشاره کردند و این نشان داد که شهید امیرعبداللهیان در برقراری روابط استراتژیک و دیپلماتیک ظرفیت خیلی خاصی داشت.

زارعی در پایان اضافه کرد: سردار قاآنی با وزاری خارجه زیادی در طول دوران مسئولیت خود کار کرده است و تعبیر سردار از آقای امیرعبداللهیان این است که شهید بسیار سریع العمل و در عین حال پخته و پیگیر بود. این‌ها خصوصیاتی بود که وی داشت و سردار قاآنی در توصیف‌شان به این صفات اشاره کردند.

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*