مخالفان رژیم صهیونیستی در منطقه در پیگیری اهداف خود مصمم‌تر شده‌اند

وقتی جبهه اسرائیل در حوزه نظامی و سیاسی نتوانسته‌ اهداف خود را ولو با وجهه‌ای اقتصادی تأمین نماید، مخالفان اسرائیل در منطقه را در پیگیری اهداف خود مصمم‌تر می‌کند.

سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: سیطره لبنان بر دو منطقه گازی قانا و کاریش پرداخت و اظهارکرد: لبنان در شرایطی که به‌شدت با‌ مشکلات اقتصادی مواجه بود، با‌ مقوله سختی به نام تحریم‌های اقتصادی نیز دست‌وپنجه نرم می‌کرد. درواقع لبنان به‌موجب‌ اعمال تحریم‌ها و مشکلات شدید اقتصادی در یک بن‌بست قرارگرفته بود.

وی افزود: طی هفته‌های اخیر حلقه تنگ تحریمی به‌واسطه نیازی که اسرائیل به صادرات گاز داشت، برداشته شد و درنهایت آمریکایی‌ها‌ و اروپایی‌ها روی یک کاغذ پذیرفتند که تحریم‌ها را بردارند و انتقال گاز مدیترانه را روی یک وضعیت فعال قرار دهند.

زارعی تصریح کرد: با توجه به نیاز لبنان و با توجه به حجم گاز که روایت‌های مختلفی درباره آن مطرح است، فعال‌سازی این انتقال مبلغ قابل‌توجهی را در بردارند. درحال حاضر لبنان حدود ۱۲۰ میلیارد دلار بدهی داخلی و خارجی دارد و به‌نوعی با یک بحران اقتصادی مواجه است. شرایط کنونی یک پنجره فرصت تلقی می‌گردد که لبنان ‌از‌ مسیر آن بحران‌های اقتصادی خود را‌ کاهش دهد.

تحلیلگر‌ مسائل بین‌الملل همچنین خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها قصد داشتند تا لبنان را در شرایط تحریمی نگه‌دارند و راه انتقال گاز از مدیترانه از به سمت اروپا را بر روی اسرائیل باز نگه‌دارند. درواقع آن‌ها درصدد وضع یک قرارداد دو سر سود بودند.

وی متذکر شد: چنانچه اهداف صهیونیست‌ها به طورکامل محقق می‌شد، دیگر هیچ کورسوی امیدی برای لبنانی‌ها به‌منظور برون‌رفت از شرایط فعلی باقی نمی‌ماند. در حال حاضر اسرائیلی‌ها اگرچه توانسته‌اند به توافق و صادرات گاز دست پیدا کنند اما طرف لبنانی نیز به موقعیت مناسب خود رسید.

او ابراز کرد: خط ۲۳ که درنهایت موردتوافق قرار گرفت، منطقه‌ای بزرگ را دراختیار لبنانی‌ها قرار می‌دهد که بتوانند از آن استخراج کنند. ضمن اینکه تمام مدیترانه شمالی که در راستای لبنان قرار می‌گیرد، برایشان قابل اکتشاف و استخراج خواهد بود.

زارعی درخصوص دستاوردهای این رویداد تاریخی گفت: تأثیر این رویداد برای رژیم صهیونیستی این است که به خواسته دشمن خود تمکین کرده و درنهایت به حداقل رسیده است و باید بپذیرد که توافق در زیر سایه سنگین سلاح حزب‌الله رخ‌داده و سازمان ملل و آمریکا و اروپا نتوانسته‌اند کمترین کمکی به او کرده و کمترین تأثیری در توافق داشته باشند. بنابراین، این موضوع حداکثر مدارا را به رژیم اسرائیل دیکته می‌کند، درحالی‌که طرف مقابل این ملاحظه را ندارد. این پیروزی منطقه را در وضع تازه‌ای قرار می‌دهد. وقتی جبهه اسرائیل در حوزه نظامی و سیاسی نتوانسته‌ اهداف خود را ولو با وجهه‌ای اقتصادی تأمین نماید، مخالفان اسرائیل در منطقه را در پیگیری اهداف خود مصمم‌تر می‌کند.

او در پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: همه می‌دانند منطقه شامات درواقع منطقه مقاومت است. این پیروزی یک‌بار دیگر کفه عمل را به نفع حزب‌الله سنگین‌تر کرده و این روی بقیه روندها ازجمله عادی‌‌سازی عربی ـ اسرائیلی به ضرر تل‌آویو اثر می‌گذارد. کما اینکه این موضوع روی تهدیدات جاری رژیم صهیونیستی علیه سوریه اثر می‌گذارد و دمشق را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*