سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: پذیرش آتش‌بس تثبیت می‌کند که یک رژیم فرسوده به نام رژیم اسرائیل وجود دارد که مقامات آن، سخنان بی‌اساس، بدون مطالعه و اطلاعات مطرح می‌کند و ناگزیر می‌شود خلاف آنچه گفته را بپذیرد.

پذیرش آتش‌بس فرسودگی رژیم صهیونیستی را اثبات کرد

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما، با اشاره به آتش‌بس در غزه، گفت: پیروزی فلسطینی‌ها در جنگ با رژیم صهیونیستی را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم این پیروزی با پیروزی نهایی فلسطینی‌ها کامل شود.

ادامه جنگ مساوی با فروپاشی صهیونیست‌هاست

این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه با بیان اینکه تاثیر وضعیت پیش آمده برای اسرائیل درخصوص مسائل آینده یک تاثیر راهبردی دارد، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها در طول دوران حیات خود با وضعیت مخمصه‌گونه به شکلی که اکنون با آن مواجه هستند، مواجه نبوده‌اند. آن‌ها اگر همین الان هم جنگ را به پایان ببرند، به خاطر اینکه هیچ کدام از خواسته‌های آن‌ها محقق نشده به یک شکست اساسی می‌رسند و این شکست داخل اسرائیل را متلاشی می‌کند.

وی افزود: اگر صهیونیست‌ها به این جنگ ادامه بدهند، تلفات آن‌ها افزایش پیدا می‌کنند و آثار این جنگ بر حیات سیاسی رژیم صهیونیستی به صورت وحشتناک ادامه پیدا می‌کند و باز هم به فروپاشی اسرائیل از داخل منجر می‌شود.

اسرائیلی‌ها توقف جنگ را به نفع خود نمی‌دانند

زارعی ضمن اشاره به وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: اسرائیلی‌ها برای اولین بار در شرایطی قرار گرفته‌اند که گزینه توقف جنگ را به نفع خود نمی‌دانند و در داخل کابین ایتمار بن‌گویر تهدید به استعفا کرد که استعفای او کابینه را متلاشی می‌کند.

وی ادامه داد: در ادامه این جنگ نیز، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند به دستاورد اعتماد داشته باشند چرا که ۴۸ روز جنگ کفایت می‌کند برای اینکه اسرائیل با ادعای یک ارتش و سیستم اطلاعاتی قوی و پشتیبانی جهانی بتواند بدست بیاورد. هنگامی که در ۴۸ روز موفقیت و دستاوردی به دست نیاورده است در حالی که در این مدت جبهه غرب کمک اسرائیل بوده مسلماً در ادامه نیز آن‌ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

اسرائیل اصلاً نمی‌تواند جنگ شدیدتری را ایجاد کند

کارشناس مسائل غرب آسیا، در پاسخ به سوالی درخصوص ادعای نتانیاهو برای آغاز یک جنگ شدیدتر پس از پایان مهلت آتش‌بس، خاطرنشان کرد: اسرائیلی‌ها اصلاً نمی‌توانند جنگ شدیدتری را ایجاد کنند، آن‌ها طی ۴۸ روز اخیر از تمام ظرفیت خود استفاده کردند؛ نیروی هوایی این رژیم هر نقطه‌ای که می‌خواست، بمباران کرده و هیچ هدفی در بانک اهداف نیروی هوایی اسرائیل باقی نمانده است. نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در طول این دوران از مدیترانه مناطق شمال غزه را بمباران کرد و نیروی زرهی اسرائیل هم با شدت وارد عمل شده و جنگ در حداکثر ممکن ادامه پیدا کرده است.

وی افزود: اسرائیلی‌ها اصلاً نمی‌توانند جنگ شدیدتری را ایجاد کنند چون هدف قراردادن و حمله به بیمارستان‌ها اوج جنگی است که می‌خواهد هرچه مقابل او قرار دارد را ویران کند. بنابراین؛ اینکه نتانیاهو می‌گوید ما جنگ شدیدتری را پس از آتش‌بس خواهیم داشت یک موضوع و مطلب شدنی نیست.

اسرائیلی‌ها در شرایط بدون گزینه‌بودن قطعاً جنگ را ادامه می‌دهند

زارعی، گفت:‌ نکته دیگر این است که اسرائیلی‌ها در شرایط بدون گزینه بودن قطعاً جنگ را ادامه می‌دهند. البته جنگ نمی‌تواند با شدت قبل ادامه پیدا کند چون اسرائیل دستاوردی نداشته و می‌خواهد به دستاوردی برسد در حالی که این دستاورد نقطه معلومی ندارد تا صهیونیست‌ها بگویند ما ۱۰، ۲۰ و یا ۳۰ روز دیگر به دستاورد می‌رسیم. به همین دلیل، خواه یا ناخواه از شتاب جنگ کاسته شده و همین موضوع موجب تسهیل‌شدن مدیریت جنگ برای فلسطینی‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین؛ جنگ ادامه پیدا می‌کند چون اسرائیل دستاورد ندارد و به این امید که به دستاوردی برسد در حالی که گره‌های کور جلوی پای اسرائیلی‌هاست، نبرد را ادامه می‌دهد. در واقع، اسرائیلی‌ها در این صحنه همچون نیرویی که در تاریکی قرار گرفته به امید پیدا کردن یک راه گاهی به چپ،گاهی به راست و سایر جهت‌ها حرکت می‌کند تا راهی پیدا کند. اسرائیلی‌ها در این شرایط در حال نبرد هستند و برای فلسطینی‌ها مقابله با نیرویی که در جبهه نبرد گیج و سرگردان است، بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از شرایطی است از دشمنی که هدف و انتهای کار خود را می‌داند.

فلسطینی‌ها در ۷ اکتبر ضربه اساسی تاریخی را به رژیم صهیونیستی وارد کردند

کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به ضربه غیر قابل ترمیم فلسطین بر پیکره رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: فلسطینی‌ها روز ۱۵ مهرماه یا ۷ اکتبر ضربه اساسی تاریخی را به رژیم صهیونیستی وارد کردند که واقعاً در تاریخ این رژیم اینکه از داخل فلسطین چنین ضربه‌ای خورده باشند کاملاً در ۷۰ یا ۸۰ بی‌سابقه است. البته این موضوع در طول ۵۰ سال اخیر نیز به طور کلی بی‌سابقه است. بنابراین، پیروزی ثبت شده فلسطینی‌ها در اینجا وجود دارد.

وی افزود: از طرفی دیگر، اسرائیلی‌ها اهدافی را اعلام و برای رسیدن به آن اهداف، یک جنگ را به غزه تحمیل کردند و در نهایت برخلاف آنچه نتانیاهو گفته بود که اسرا را فقط از طریق عملیات نظامی بدون هیچ امتیازی به دست می‌آورد و به هیچ وجه اساساً حاضر به گفت‌وگو با طرف حماس نیست، اکنون با حماس گفت‌وگو می‌کند و دریوزگی آزادی اسرای خود را انجام می‌دهد.

زیرکی حماس در تبادل اسرا با زندانیان خود

زارعی، بیان کرد: در مقابل نیز، حماس با کمال قدرت بدون اعلام تعداد اسرای در اختیار خود و بدون ارائه یک فرمول مشخصی به اسرائیل که آن‌ها بتوانند پایان پروژه اسرا را مشاهده کنند، می‌گوید؛ به صورت قطره‌چکانی و مقطعی اسرا را آزاد می‌کند و در قبال آزاد هر اسیر باید سه نفر از زندانیان فلسطینی آزاد شوند. یعنی این حماس که قرار بود وجود نداشته باشد حالا شروط آتش بس تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: این چیزی غیر از پیروزی فلسطین نیست و هنگامی که اسرائیل شکست می‌خورد نقطه مقابل آن پیروزی فلسطین است.

حامیان صهیونیست‌ها بدنبال تنفس مصنوعی به این رژیم هستند

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به حمایت‌های حامیان اروپایی و آمریکا از رژیم صهیونیستی، تصریح کرد: در صحنه جنگ رژیم صهیونیستی و حماس نکته جالب این است که این رژیم با یک گروه به نام حماس طرف است که در قطعه‌ای از فلسطین با اسرائیل معارضه کرده و ضربه‌ای به رژیم وارد کرد که به قدری اساسی بود و یا وضعیت اسرائیل به قدری خراب بوده که بلافاصله بایدن که عملاً با نتانیاهو قهر بود به تل آویو سفر می‌کند، البته پیش از آن نیز وزیر خارجه و وزیر دفاع خود را به آنجا می‌فرستد‌.

وی افزود: رئیس جمهور فرانسه نخست وزیر انگلیس صدر اعظم آلمان به تل آویو سفر می‌کنند. علت سفر حامیان رژیم صهیونیستی این است که وضعیت رژیم را بسیار خطرناک می‌بینند و با سفر به سرزمین‌های اشغالی بدنبال ترمیم وضعیت این رژیم با تنفس مصنوعی هستند.

پذیرش آتش‌بس فرسودگی رژیم صهیونیستی را اثبات می‌کند

زارعی، عنوان کرد: پذیرش آتش‌بس تثبیت می‌کند که یک رژیم فرسوده به نام رژیم اسرائیل وجود دارد که مقامات آن، سخنان بی‌اساس، بدون مطالعه و اطلاعات مطرح می‌کند و ناگزیر می‌شود خلاف آنچه گفته را بپذیرد.

وی افزود: سوال این است که غربی‌ها چگونه می‌توانند به این رژیم اعتماد داشته باشند؛ این رژیم یک بار در ۱۵ مهرماه دچار غافلگیری اطلاعاتی شد و ضربه اساسی را دریافت کرد. سپس نتانیاهو با تکیه بر اطلاعات ارتش پس از ۲۰ روز عملیات زمینی در غزه را اجرا کرد. در این عملیات زمینی، تکیه ارتش اسرائیل بر اطلاعاتی بود که می‌گفت بیمارستان الشفاء مرکز فرماندهی و تونل‌های حماس بوده و این بیمارستان مرکز نگهداری اسرای صهیونیستی و محل حکومت حماس است.

ناتوانی سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل در ارائه اطلاعات دقیق

این کارشناس مسائل غرب آسیا، ادامه داد: آن‌ها معتقد بودند اگرچه این بیمارستان را تصرف کنند؛ هم حکومت حماس نابود شده هم به مقاومت به خاطر تسلط بر تونل‌های آن‌ها ضربه اساسی وارد شده، هم اسرای خود را آزاد کرده و به طور کلی توانسته‌اند وضعیت اداره غزه را تغییر دهند. این اطلاعات اساس حرکت اسرائیل در حمله به غزه بوده و روز بیست و هفتم جنگ وارد غزه شدند.

وی گفت: آن‌ها بیمارستان شفا را تصرف کردند و از قبل اعلام کردند که در حال تصرف مقر فرماندهی و عملیات حماس هستند. پس از ورود به این منطقه صهیونیست‌ها اعلام کردند نه اسرا آنجا بوده‌اند، نه اثری از تونل‌ها مشاهده شد، نه اثری از نیروی نظامی حماس وجود داشت و نه اثری از مرکزیت حکومت حماس در بیمارستان شفا بود.

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل نمی‌توانند مقدمات حرکت صحیح را فراهم کنند

زارعی ضمن اشاره به از بین رفتن اعتماد غربی‌ها به رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: غربی‌ها با دولتی مواجه هستند که اطلاعات اولیه را ندارد؛ این رژیم با دارا بودن ۶ سازمان اطلاعاتی به چنان فرسودگی‌ای رسیده است که این سازمان‌های اطلاعاتی صاحب‌نام نمی‌توانند مقدمات حرکت صحیح اسرائیل در جایی که با معارضه مواجه است، فراهم کنند.

وی ادامه داد: از جنبه سیاسی نیز، اکنون وضعیت داخل اسرائیل یک وضعیت به هم ریخته است. البته از قبل از جنگ نیز به هم ریخته بود و نیمی از جمعیت یهودی‌ها در خیابان و در مقابل مقر نخست وزیری نتانیاهو تجمع داشتند. پس از جنگ و به طور موقت برای اینکه بتوانند جنگ را اداره کنند اختلافات را با فشار آمریکایی‌ها ساماندهی کردند. اما، مجدداً این اختلافات در حال بروز و ظهور در میدان است.

کاهش اعتماد غرب به اسرائیل مساوی است با افزایش اعتماد فلسطین برای سلب حیات رژیم صهیونیستی

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ما هرچه به پیش برویم اعتماد غربی‌ها به اینکه سیستم اسرائیل می‌تواند استمرار داشته باشد و این روش‌های امثال نتانیاهو یا گالانت وزیر جنگ می تواند موقعیتی برای اسرائیل دست و پا کند، کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: هر قدر اعتماد غربی‌ها به رژیم صهیونیستی کاهش پیدا کند، اعتماد فلسطینی‌ها به اینکه می‌توانند به این سیستم فشل نظامی ـ سیاسی را ضربه جدیدی بزنند و اساساً حیات را از او سلب کنند، افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: از طرفی دیگر، اعتمادی که در سطح منطقه به واسطه موضوع عادی‌سازی به وجود آمده بود و کشورهای عربی در حال حرکت به سوی اسرائیل بودند شکسته شد و مسئله عادی سازی به محاق رفته است. بنابراین؛ اسرائیلی‌ها در این فضا هم در صحنه نظامی اکنون شکست بزرگ را تحمل می‌کنند، هم در زمینه اطلاعاتی به یک افتضاح واقعی رسیده‌اند، هم در زمینه سیاست خارجی دچار بن‌بست شده‌اند و هم پشتوانه‌هایی که در سطح غرب برای آن‌ها وجود داشت، آن پشتوانه‌ها متزلزل شده است.

راه‌حل‌های غربی‌ها درخصوص فلسطین به جایی نمی‌رسد

زارعی، گفت: حامیان رژیم صهیونیستی راه حل‌هایی را مطرح می‌کنند که مورد قبول اسرائیلی‌ها نبوده و آن‌ها در حال تحمیل راه‌حل‌های خود به اسرائیل هستند. البته راه‌حل‌های غربی‌ها نیز به جایی نمی‌رسد چرا که لازمه اجرای راه‌حل دو دولتی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مطرح می‌کنند، پذیرش توسط مردم غزه است.

وی افزود: مردم غزه به هیچ وجه زیر بار یک دولت در سایه اسرائیل آن گونه در کرانه باختری وجود دارد، نمی‌روند و این موضوع نیز زمینه اجرا ندارد. بنابراین؛ نقشه دوم که آن‌ها برای حیات اسرائیل در نظر گرفتند نیز به جایی نخواهد رسید و دست آخر اسرائیل هست و فلسطینی‌هایی قهرمانی که امروز صحنه را از شادی‌های خود پر کرده‌اند.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*