چکیده ای از جلسه هیآت علمی شبکه ملی نخبگان ( فروردین ماه۱۴۰۳)

شبکه ملی نخبگان زمینه ساز تشکیل بستری مناسب برای تعامل هرچه بیشتر اساتید ،کارشناسان ، تحلیلگران کشور در حوزه مسائل جهان اسلام ،محور مقاومت و فضای بین الملل خواهد بود. در همین راستا جلسه هئیت علمی شبکه با موضوع ” روند-سطح-افق تنش‌ نظامی ایران و رژیم صهیونیستی” در تاریخ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ برگزار گردید و اساتیدمحترم به بحث واشتراک نظر در این خصوص پرداختند.

کارشناسان در این نشست حول محورهایی نظیر، بررسی دلایل حمله به کنسولگری ایران در دمشق توسط رژیم غاصب اسرائیل، نتایج و پیامدهای عملیات وعده صادق و بررسی راهبرد رژیم صهیونیستی در مقابل ایران و جنگ غزه، دیدگاه خود را عنوان نموده.
مهمترین مطالب مطرح شده در جلسه نشست هئیت علمی شبکه ملی نخبگان عبارت است از:
بررسی علل تعرض اسرائیل به کنسولگری ایران و اقدام ایران در خصوص عملیات وعده صادق
اسرائیل در جنگ غزه به بن‌بست رسیده بود لذا برای تغییر زمین بازی لازم بود یک اقدام راهبردی از نظر اسرائیل اتفاق بیفتد؛ از‌این‌رو به سفارت جمهوری اسلامی ایران حمله کردند. طبق ماده ۲ منشور یا کنوانسیون ۶۰ ژنو، اسرائیلی‌ها می‌گویند که اینجا زمین سفارت نیست. چنان که می‌دانید، طبق میثا‌ق‌های بین‌المللی، به‌لحاظ حقوق‌ـ عرفی، سفارت، زمین یک کشور تلقی می‌شود؛ چون سفارت را می‌توان جابه‌جا کرد در حالی که کشور را نمی‌توان جابه‌جا کرد یا فروخت یا اجاره داد. دلیل دوم، ماده ۸ اساسنامه ICG و دفاع مشروط با دو قید فوریت بود و اینکه آیا در نگاه اسرائیل، این اطلاق بازدارندگی دارد یا نه؛ این بود که اسرائیل دست به چنین خطای راهبردی زد. نکته حائز اهمیت سوم این بود که اسرائیلی‌ها بین خود به این جمع‌بندی رسیده بودند که پروسه دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای ایران دیگر کارساز نیست و باید اقدام نظامی کرد. احساس می‌کردند که اگر بتوانند دایره جنگ را گسترش دهند و ایران را وارد جنگ کنند، از آنجا به بعد درگیری میان ایران و آمریکا خواهد بود و یکی از معادلاتی که در منازعه ایران و آمریکا حلاجی خواهد شد، بحث پرونده هسته‌ای است. بر این اساس این خطای راهبردی را مرتکب شدند؛‌ اما تصور نمی‌کردند که ایران واکنش نشان دهد.
رژیم صهیونیستی براساس تجربیات سابق، به‌خصوص عین الاسد، احساس می‌کرد ، ایران در همین سطح واکنش نشان خواهد داد. اوایل هم دیپلمات‌ها را از حوزه پیرامونی ما خارج کردند و چراغ سبز دادند که اگر می‌خواهید مقرهای دیپلماتیک را بزنید، مشکلی نیست. از آنجایی‌که تاکنون هیچ جنگی بین ایران و اسرائیل اتفاق نیفتاده بود، هیچ تجربه‌ای وجود نداشت که در قبال سامانه پدافندی سه لایه اسرائیل که عبارتند از گنبد آهنین، «پیکان» و سامانه فلاخن چگونه و به چه نحوی اقدامات عملیاتی لازم است که صورت بگیرد؛ گنبد آهنین و فلاخن در ارتباط با موشک‌های برد کوتاه است و دو سامانه ارو مربوط به موشک‌های بالستیک است وازطرفی پنج قدرت موشکی و هسته‌ای دنیا (آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و رژیم صهیونیستی) در مقابل این عملیات قرار داشتند. پنتاگون فرماندهی کامل را به‌ عهده داشته و با حضور سنتکام، رژیم صهیونیستی اقدام به مقابله دفاعی در مقابله حمله ایران و عملیات وعده صادق را صورت داد.
برای مقابله با انجام عملیات وعده صادق، هشت منطقه دفاعی ضدموشکی طراحی شد: دریای سرخ، خلیج فارس، اقیانوس هند، مدیترانه، قفقاز، ترکیه و زاگرس. شش ناو ضدموشک در دریای سرخ، یعنی در وضعیت عربستان قرار گرفتند. اگرچه عربستان و امارات رد کردند، ولی براساس توافق‌های امنیتی با آمریکا سیگنال‌ها را به آنها دادند. آواکس هم دارند و مسیر پهپادها و موشک‌ها را به آمریکایی‌ها خبر دادند.
حدود ۱۰ کشور در مقابل ایران قرار گرفتند و ۱۵ ضدسیگنال، از جمله آواکس‌ها در منطقه فعال شد که نکته حائز اهمیتی است. باتوجه به اینکه پهپادهای شاهد ۱۳۶ حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر سرعت دارند و حدود یک ساعت زمان نیاز است تا مسیر ۶۰۰ کیلومتری را طی کنند. گفته می‌شود حدود ۴ تا ۷ ساعت طول می‌کشد تا به سرزمین‌های اشغالی برسند. یکی از گزینه‌ها این بود که به کشورهای مسیر، یعنی عراق و سوریه قبل از اقدام خبر دهیم. به علت توافق ناتو و در چارچوب امنیتی که با طرف ناتو و آمریکا دارند، طبیعی است که باید به ترکیه نیز خبر می‌دادیم. حتی اگر خبر هم نداده باشند، وقتی پهپاد بلند می‌کنیم، از سوی آمریکا و شنودهایی که در سطح منطقه وجود دارد، به‌طور مسلم، داستان را خبردار می‌شدند. در این فاصله زمانی، تا اینها به سرزمین‌های اشغالی برسند، خودبه‌خود اقدام موشکی ما در رصد سامانه‌های پدافندی آنها قرار می‌گیرد. اما با عنایت خداوند توانستیم با پرتاب حدود ۳۰۰ پهباد و موشک هیمنه رژیم اشغالگر را بشکنیم وپیام پیروزی به مظلومان عالم ارسال نماییم.
اصول بازدارندگی در عرصه نظامی :
اصل اول ، بازدارندگی باید متوازن باشد اصل دوم، باید در کنار توانمندی، اصل اراده وجود داشته باشد. اگر توانمند باشید اما اراده نداشته باشد، می‌شوید آمریکا که امروز توانمند است اما اراده‌ای برای اقدام در سطح منطقه، دست‌کم در غرب آسیا و خاورمیانه ندارد. این وضعیت در مورد اسرائیل هم صدق می‌کند. ایران توانمندی داشت و اراده هم به خرج داد. اصل سوم ارزش‌هاست که باید در قالب تهدید متوازن تعریف شود.
اسرائیل چند راهبرد دارد که مبتنی بر آنها اقدام می‌کند. این استراتژی‌ها عبارت‌اند از:
۱٫ جنگ نباید در محوطه اسرائیل بیاید تا ناامنی ایجاد نشود.
۲٫ جنگ باید کوتاه‌مدت باشد و خیلی زود تمام شود.
۳٫ جنگ باید غافلگیرانه باشد.
۴٫ اسرائیل باید به نتیجه قطعیِ پیروزی مطمئن باشد؛ وگرنه جنگ را شروع نمی‌کند.
عملیات وعده صادق یک اتفاق عظیم و نقطه عطف تاریخی بود. امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی معروفی که داشتند، فرمودند خرمشهرها در پیش است. حمله به رژیم صهیونیستی از جمله خرمشهرهایی بود که به‌وقوع پیوست. چارچوب مفهومی که می‌تواند به بهترین شکل این اتفاق را توضیح دهد، تفکر برآمده از انقلاب اسلامی است و این چیزی است که الان می‌تواند در عرصه سیاست داخلی، به‌خصوص برای قشر نخبه کشور ما کمک‌کننده باشد. اگر بخواهیم به نظریات رایج نظام بین‌الملل مراجعه کنیم، نتیجه حاصله این است که شاید نتوانیم در مقابل رژیم صهیونیستی که از پشتیبانی ناتو و قدرت‌های بزرگ برخوردار است، اقدامی انجام دهیم. اما موضون بالعکس شد .
در بین تحولات و اتفاقات چند ماه و چند سال اخیر که ارتباطی با ایران و انقلاب اسلامی داشته است، شاید کمتر پدیده‌‌ای را بتوان یافت که به اندازه عملیات(وعده صادق) توانسته باشد، تولید اجماع و انسجام ملی کند. اینگونه اتفاقات در نهایت باید موجب شود که یک ایران قوی شکل بگیرد که برخوردار از انسجام ملی و وحدت ملی باشد.
موقعیت راهبردی منطقه بسیار مهم است و بین سه قاره اصلی دنیا قرار گرفته است. هر حرکتی در اینجا ارزش جهانی پیدا می‌کند و ابعاد آن می‌تواند نظام جهانی و ساختارهای جهانی از جمله سازمان ملل متحد را تغییر دهد. به همین دلیل، این تحولات به نفع فلسطینی‌ها و پیشرفت غزه و مردم فلسطین خواهد بود
پیامدهای ایرانی عملیات را می توان در چهار سرفصل عنوان نمود : بنظر میرسد ایران از صبر راهبردی به حوزه اقدام در فناوری‌های نوین، مثل پهپاد و موشک‌های کروز پناه آورده است. جدی تلقی شدن ظرفیت‌های موشکی ایران؛در این صحنه نمایان شده است . بهره‌گیری از گروه‌های تروریستی می‌تواند معیاری برای سنجش واکنش طرف مقابل باشد. شواهد آن را در قضیه سیستان و بلوچستان و نیز در مسئله جیش الظلم دیده میشود . بالا رفتن جایگاه منطقه‌ای ایران.
پیامدها بر اسرائیل:
۱ـ افزایش احتمال پذیرش پدافند هوایی از سوی ائتلاف. بعد از ورود اسرائیل از یونیکام به سنتکام، ممکن است ناتوی عربی یک بار دیگر تقویت شود. امروز، اسرائیلی‌ها خیلی به آن دامن می‌زنند.
۲ـ هم‌نوایی کشورهای اروپایی با اسرائیل و مظلوم‌نمایی رژیم: اسرائیل از کاهش فضای ضداسرائیلی در غرب استفاده و مظلوم‌نمایی خواهد کرد تا جهان غرب را با خود همراه ‌کند. همراهی با نتانیاهو ممکن است تشدید بشود و او بتواند از سقوط احتمالی دولت اولترا یهود جلوگیری کند.
۳ـ ایجاد فرصت برای اسرائیل در جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی؛
۴ـ ارائه یک چهره ورشکسته: ممکن است اسرائیل بحث ورشکستگی را تشدید کند. در بحث غزه گفتند دبیر کل باید عوض شود و سازمان ملل ارزش ندارد. برای قطعنامه‌های سازمان ملل نیز ارزش و احترام قائل نشدند..

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*