جنگ و رسانه

پيدايش نبردهاي تكثيرشونده 

تألیف: اندرو هاسكينز و بن اولافلين

مترجم: مليحه مهدي‌زاده سراج

ويراستار: دكتر ستاره مهدي‌زاده 

مؤسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور با همكاري مؤسسه بيان رسانه‌گستر  

۴۲۰ ص

نوبت چاپ: اول ـ  ۱۳۹۲

موضوع: رسانه‌هاي رقمي- جنگ در رسانه‌هاي گروهي – رسانه‌هاي گروهي و جنگ-پيدايش نبردهاي تكثيرشونده.

قیمت: ۱۰۰/۰۰۰ ریال

 

معرفی کتاب 

کتاب جنگ و رسانه؛ پیدایش نبردهای تکثیرشونده نوشته اندرو هاسکینز یکی از کتاب‌های نشر اندیشه‌‌سازان نور است که به مسئله‌ی رسانه‌های جمعی و جنگ و حوادث و اتفاقات با محوریت این موضوع می‌پردازد. این کتاب برای پژوهشگرانی است که در زمینه علوم سیاسی و مسائل بین‌الملل فعالیت می‌کنند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه به خوانندگان کمک می‌کند با شناخت تاریخ پرشکوه اسلام و بررسی آن با شرایط زمانه‌ی امروز بتوانند بینشی روشن‌تر از اوضاع زمانه داشته باشند. درباره کتاب جنگ و رسانه؛ پیدایش نبردهای تکثیرشونده موسسه مطالعات راهبردی اندیشه‌سازان نور از سال ۱۳۹۶ تا امروز، فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف آغاز کرده است. تحلیل تحولات منطقه و جهان، آینده‌پژوهی و تدوین و اجرای پژوهش های راهبردی و کلان از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این موسسه تا کنون بوده است. حاصل این فعالیت، تولید بیش از ۱۰۰۰ مقاله و کتاب پژوهشی است. کتاب‌ جنگ و رسانه؛ پیدایش نبردهای تکثیرشونده یکی از آثار تخصصی این مجموعه است که به خواننده کمک می‌کند درک عمیق‌تری از مسائل سیاسی بین‌الملل داشته باشد. خواندن کتاب جنگ و رسانه؛ پیدایش نبردهای تکثیرشونده را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را به علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم سیاسی و روابط بین‌الملل پیشنهاد می‌کنیم.

سخن ناشر

امروز دنیا، دنیای رسانه‌ها و تبلیغ و تبیین است.

 مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای (مدظله)

 

رسانه‌ها در دنیای امروز نه تنها فکر، فرهنگ، رفتار و در یک کلام هویت فرهنگی ِ جوامع را تشکیل می‎‌دهند، بلکه در دولت ـ ملت‌سازی جدید نیز نقشی تعیین‌کننده و بعضاً بی‌بدیل دارند و در گسترش صلح و امنیت (ملی ـ منطقه‌ای و جهانی) یا در ترویج و توسعة ناامنی و بی‌ثباتی به ایفای نقش مؤثر می‌پردازند؛ به‌گونه‌ای که برخی نظریه‌پردازان و صاحب‌نظران «جنگ و رسانه» معتقدند جنگِ امروز در دنیا، «جنگ رسانه» است و به تعبیر کتاب حاضر، جنگ در شبکة درهم پیچیدة رسانه‌های امروزی تکثیر شده است.

با توجه به ضرورت و اهمیت رابطة جنگ و رسانه و نقش نبرد رسانه‌ای در تحولات پر شتاب جهان امروز، مؤسسة «بیان رسانه‌گستر» در راستای اهداف و وظایف رسانه‌ای خود به ترجمة کتاب جنگ و رسانه؛ پیدایش نبردهای تکثیرشونده اقدام كرد تا تصمیم‌سازان، سیاست‌گذاران و عموم پژوهشگران عرصة رسانه را با تازه‌ترین دیدگاه‌ها و رویکردهای نوین در خصوص شناخت ظرفیت‌های رابطة جنگ و رسانه آشنا كند.

شايان ذکر است به برخی مطالب و قسمت‌های کتاب انتقادهای سخت و جدی وجود دارد و ترجمة آنها به هیچ عنوان به معنای پذیرفتن‌شان نیست؛ اما امید است که ارائۀ برگردان فارسیِ این کتاب بهانه‌ای برای تشویق کارشناسان متعهد و متخصصان این عرصه باشد تا با تحقیق و پژوهش در این زمینه به افزایش سطح آگاهی‌های جامعه پیرامون مطالب طرح‌شده در این اثر بپردازند.

امید است این اثر برای علاقه‌مندان به حوزة رسانه و ارتباطات ثمربخش باشد.