گزارش مراسم بزرگداشت «مرحوم دکتر رمضان عبدالله شلح»

یکی از وظایف موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان در حوزه فلسطین و مبارزان و مجاهدان این عرصه است . لذا در این راستا تلاش گردید نسبت به درگذشت مرحوم دکتر رمضان عبدالله دبیر سابق سازمان جهاد اسلامی فلسطین اقدامی مؤثر داشته باشد. لازم به ذکر است تأثیر شرایط کرونا در مراسم ترحیم در فلسطین و همچنین حوادث گوناگون کشور در آن ایام موجب شد بازتاب درگذشت این مجاهد خستگی‌ناپذیر که حدود سه دهه در عرصه جهاد با رژیم صهیونیستی فعالیت داشته است آن‌گونه که شایسته شخصیت ایشان است منعکس نشود. موسسه  با برگزاری مراسم بزرگداشت این شخصیت برجسته فلسطینی در مورخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ و دعوت از شخصیت‌های فلسطینی مانند سفیر فلسطین در جمهوری اسلامی جناب آقای صلاح زواوی، نماینده حماس در ایران آقای خالد قدومی، نماینده جهاد اسلامی در ایران آقای نادر ابوشریف و همچنین شخصیت‌های ایرانی جناب آقای دکتر حداد عادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی به این مهم اقدام نمود. در این مراسم از اساتید پژوهشگران، فعالان سیاسی، محققان دانشگاهی و رسانه‌ای در موضوع فلسطین نیز به صورت ویژه دعوت به عمل آمد. این مراسم با دعوت از رسانه‌های داخلی و خارجی به صورت گسترده در سطح داخلی و منطقه‌ای منعکس گردید. از دیگر برنامه‌های مراسم بازخوانی پیام مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و پیام حضرتعالی به مناسبت درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح و پخش کلیپ تصویر از جناب آقای خالد البطش نماینده جهاد اسلامی در غزه بود ارتباط مستقیم تصویری با تهران داشته باشند اما به دلیل محدودیت‌های اعمالی در سرزمین‌های اشغالی این شرایط محقق نشد» از جمله نکات برجسته این مراسم بود که با استقبال مخاطبان نیز روبه‌رو شد.شاید بتوان گفت گستردگی انعکاس و بازتاب رسانه‌ای برگزاری مراسم به نوبه خود کم‌نظیر بود. رسانه‌های العالم، ایران پرس، فلسطین الیوم به صورت کامل و بخش زنده مراسم را پوشش داده و شبکه خبر بخش‌های سخنرانی مدعوین را با قطع برنامه‌های جاری خود منعکس نمود. همچنین دیگر رسانه های داخلی و خارجی به انعکاس خبر و تصویر مراسم در سطح مناسب پرداختند.

نکات برجسته سخنرانی سفیر محترم فلسطین در تهران جناب آقای «صلاح زواوی»

بهترین درودهای خود را به رهبر معظم انقلاب اسلامی(دامت برکاته) تقدیم می‌نمایم و از خداوند متعال می‌خواهم به عمر ایشان بیفزاید و به دستان مبارکشان نیروی برآوردن آرزوهای این امت بزرگ را عطا فرماید. همچنین به تمام برادران مسئول در این کشور عزیز درود می‌فرستم. به‌خصوص برادر و استاد بزرگم جناب آقای دکتر حداد عادل، مدیر عامل محترم بنیاد دائره‌المعارف‌الاسلامی، خداوند به ایشان عمر با عزت و افتخار عطا فرماید. همچنین گرم‌ترین درودهای خدا به برادر عزیزم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان دستیار ویژه محترم رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل می‌فرستم و از موضع‌گیری‌های ایشان نسبت به مسئله فلسطین سپاسگزارم. اما مایلم علی‌رغم کرونا بوسه‌ای بر پیشانی برادر گرامی و مجاهد بزرگ جناب آقای ابوشریف با سوابق مبارزاتیشان و بوسه‌ای دیگر بر پیشانی برادر عزیزم دکتر خالد القدومی نماینده جنبش مجاهد حماس بزنم. برادران عزیز، تاریخ ما که صفحه درخشان آن را امروز جشن می‌گیریم به برادر بزرگم مرحوم دکتر عبدالله رمضان شلح «طیب‌الله» متعلق است. در این زمینه رهبر و مؤسس جنبش جهاد اسلامی برادر عزیز و شهیدم دکتر فتحی الشقاقی را از یاد نمی‌بریم. آرزوی موفقیت دارم برای برادر عزیزم زیادالنخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و از مبارزات ایشان در عرصه فلسطین تقدیر می‌نمایم. اینجانب از شما و تمام شهدایمان عذرخواهی می‌کنم؛ زیراکه زبانم از ذکر آنچه که ملت بزرگ فلسطین برازنده آن می‌باشد عاجز است. هیچ خانواده فلسطینی نیست که در خانواده آن شهید، اسیر، مجروح یا معلولی نباشد و همچنین ثابت قدم در عرصه مبارزه تا آزادی هر وجب از خاک عزیز فلسطین وجود نداشته باشد. ملت‌های ایران و فلسطین راه مقاومت را برگزیدند. فشارهای آمریکا بر ایران به خاطر حمایت از فلسطین است. ملت ایران با ساقط کردن رژیم پهلوی همانند ملت فلسطین راه مقاومت را انتخاب کرد و پروژه مقاومت به برکت خدا تا پیروزی ادامه می یابد. امروز محور مقاومت در همه جا فراگیر شده و قدرتمند است و ایران در ایجاد وحدت بین کشورهای اسلامی و محور مقاومت نقش اصلی را دارد. مشکل ما فلسطینی ها این است که با بدترین غده سرطانی سیاه تاریخ مواجه هست. ما امتی هستیم که به سرنوشتی شوم و سیاهی تهدید شده‌ایم. رژیم صهیونیستی تنها خواهان فلسطین نیست و آنها خواهان فلسطین تا سوریه و لبنان هستند و برای این منظور از هیچ هدفی دریغ نخواهند کرد. در مقابل  این پروژه ما جمهوری اسلامی ایران را داریم که با تمام قدرت در برابر رژیم صهیونیستی صف‌آرایی کرده و مقابله می‌کند؛ پرچمی که با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (قدس سره) برافراشته شد و همچنان با قدرت به این مسیر تا رسیدن به اهداف خود ادامه دارد. دلیل تمامی فشارهایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، به دلیل حمایت ایران از فلسطین و آرمان‌های قدس و جهان اسلام است. صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که امت اسلامی پراکنده و تکه تکه باشد و اتحاد از دست آنها خارج شود و به‌دنبال ایجاد مشکل در بین کشورهای اسلامی هستند؛ اما الحمدلله این مسیر به واسطه وجود جبهه مقاومت در حال حرکت است. لبنان نقش اساسی در این باره دارد و قطعاً حزب‌الله لبنان با رهبری سید حسن نصرالله قدس را آزاد خواهد کرد. اگر لبنان نبود، این امکان برای حرکت در مسیر آزادی قدس مهیا نبود و ما به سرنوشت آنچه در اندلس پیش آمد، دچار می‌شدیم.

نکات برجسته سخنرانی نماینده محترم جهاد اسلامی فلسطین در غزه جناب آقای «خالد بطش»

فقدان فرمانده بزرگ فلسطینیان رمضان عبدالله شلح که نقش بسزایی در مبارزه با رژیم صهیونیستی داشت را به رهبر جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان تسلیت عرض می‌کنم در سایه این فرمانده مقاومت شاهد مبارزه بزرگی علیه رژیم صهیونیستی بودیم در سال ۲۰۱۲ جنبش‌های مقاومت بویژه سرایا القدس تل‌آویو را موشک‌باران کردند؛ موشک‌هایی از نوع فجر که توسط سپاه پاسداران ساخته شد و در اختیار گروه‌های مقاومت قرار گرفت. این شخصیت در مبارزات سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ نقش اساسی علیه رژیم صهیونیستی داشته است. جمهوری اسلامی ایران در مقاومت و پیروزی علیه رژیم صهیونیستی نقش بسیار بزرگی را ایفا کرد. فقدان رمضان عبدالله ضایعه بزرگی برای محور مقاومت به شمار می‌رود؛ شخصیتی که اسرائیل او را بزرگترین دشمن خود بر می شمارد و آمریکا برای برای کشتن وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. رمضان عبدالله شلح، شخصیتی بود که نماد و رمز وحدت بین گروه‌های فلسطینی، عربی و اسلامی بود. منطقه امروز در سخت‌ترین شرایط به سر می‌برد، علیه مردم ظلم و ستم می‌شود. این جنگ‌ها توسط آمریکا و رئیس‌جمهور احمق دونالد ترامپ اداره می‌شود تا قضیه فلسطین را سرانجام رسانند و ملت‌های عربی و امت اسلامی را تکه‌تکه نمایند؛ ملت‌هایی که خواسته‌هایی مسالمت‌آمیز داشته‌اند و با وحدت خود در سایه امت واحده اسلامی، یک تهدید برای اسرائیل به شمار می‌روند.

متاسفانه ناکارآمدی و ضعف سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب یک فرصت برای اسرائیل ایجاد کرده است تا در سایه ضعف و ناکارآمدی این دو نهاد، اسرائیل اقدامات پیش‌دستانه‌ای علیه فلسطین انجام دهد و فلسطین را به اشغال خود درآورد و دیگر سرزمین‌های هم‌مرز با فلسطین را به اسرائیل ملحق نماید. عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل یک خیانت بزرگ به مسجد‌الاقصی به شمار می‌رود و یک خنجر از پشت به امت اسلامی است. اسرائیل از ورای آن تلاش می‌کند تا ثروت‌ها و غنائم کشورهای عربی و اسلامی را چپاول کند و با طرح خاورمیانه اسرائیلی، کشورهای اسلامی و عربی را تحت استعمار خود درآورد. آمریکا و اسرائیل به بهانه‌های واهی مبارزه با تروریزم و ترس از جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند کشورهای عربی را تحت نفوذ و استعمار خود قرار دهند. اسرائیل یک دشمن بزرگ برای کشورهای اسلامی به شمار می‌رود و هرگز دوست و هم‌پیمان برای هیچ کشوری نخواهد بود.

ما به رمضان عبدالله شلح وفادار خواهیم ماند و همسو با گروه‌های مقاومت و آزادیخواه فلسطین و همگام با فرماندهان مقاومت تا رهایی کامل قدس شریف علیه رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها خواهیم جنگید و به آرمان‌های قدس متعهد و پایبند خواهیم ماند و تمامی طرح شرم‌آور و خائنانه اسرائیل را خنثی خواهیم نمود.

بر این اساس جنبش جهاد اسلامی و رهبران آن و در رأس آن آقای زیادالنخاله متعهد می‌گردد که از حقوق مردم فلسطین دفاع نماید و هرگز با دشمن اسرائیلی بر سر مسایل فلسطین سازش ننماید و همراه با نیروهای آزادی‌خواه با دشمنان اسرائیلی تا آزادی کامل قدس شریف و بازگرداندن آوارگان فلسطینی تلاش جانفشانه کند. جنبش جهاد اسلامی تلاش خواهد کرد تا اهداف ملی و میهنی را در مقابل رژیم صهیونیستی محقق سازد.  از این‌ رو از جناب آقای ابومازن برای کنفرانسی درباره مواجهه با اقدام رژیم صهیونیستی در الحاق غور اردن و بخش‌هایی از کرانه باختری دعوت می‌کنم تا راه‌حل‌ها در این باره را بحث و بررسی کنیم و رژیم صهیونیستی قطعاً در این طرح با شکست مواجه خواهد شد و سرزمین فلسطین متعلق به مردم فلسطین است.

تمام ظرفیت‌های مربوط به جنبش‌های مردمی در کرانه باختری باید برای مواجهه با طرح‌های رژیم صهیونیستی از جمله شهرک‌نشینی و ساخت شهرک‌ها توسط رژیم صهیونیستی فعال شود تا محاصره از مردم غزه رفع شود و باید از مقاومت مردم شریف فلسطین و سرزمین فلسطین حمایت نماییم. طرح معامله قرن نشان داد که اسرائیل هرگز به طرح صلح پایبند نخواهد بود و عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و اسرائیل یک نگاه ساده‌لوحانه برای محسوب می‌شود. جنبش اسلامی تلاش خواهد کرد تا با استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود در بین گروه‌های مقاومت و مردم فلسطین، طرح‌های اشغالگری رژیم صهیونیستی را خنثی نماید و تا آزادی کامل با رژیم اسرائیلی مبارزه نماید.

نکات برجسته سخنرانی مدیر کل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی جناب آقای «دکتر امیرعبداللهیان»

اشتراکات زیادی میان سردار سلیمانی، شهید راه قدس و مرحوم «رمضان عبداالله» وجود داشت و اولین وجه مشترک دغدغه و نگرانی هر دو شخصیت درباره وحدت امت اسلامی به‌عنوان راه اصلی برای پیروزی در قدس شریف عنوان کرد. هم شهید سلیمانی و هم رمضان عبدالله وقتی می‌خواستند درباره فلسطین سخن گویند و عمل کنند، فلسطین را فقط در جغرافیای فلسطین تحلیل نمی‌کردند، بلکه از سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی موضوع فلسطین را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دادند و با وسعت دید به تحولات فلسطین نگاه می‌کردند.

رمضان عبدالله معتقد بود که راه‌حل اساسی برای تشکیل کشور واحد فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین، راه مقاومت است و این باور شهید فتحی شقاقی و شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت هم بود و رمز اصلی سخنان رهبری هم همین است که گفتند رژیم صهیونیستی ۲۰ سال آینده را نخواهد دید. رمضان عبدالله شخصیت فرهنگی بود و فرهنگ زیربنای همه شئون اقتصادی و بین‌المللی او بود. وی بر مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داشت. نگاه فرهنگی سردار سلیمانی هم مانند رمضان عبدالله عمیق و فراگیر بود. این وجه اشتراک هر دو شخصیت بود.

ویژگی دیگر رمضان عبدالله، بصیرت و عمق نگاه ایشان بود که در دیگر رهبران مقاومت از جمله «زیاد نخاله» نیز دیده می‌شود. نگاه مرحوم رمضان عبدالله عمیق بود و همین باعث شد که وی هیچگاه راه را گم نکند و مسیر مقاومت را بدون تغییر ادامه دهد. در جریان برگزاری اجلاس بین‌المللی مقاومت در تهران، شهید سلیمانی به ما توصیه کردند که این اجلاس قرار است به آزادی قدس کمک کند و همه باید کمک کنند، علی‌رغم اینکه با داعش درگیر هستیم، اما اجلاس مقاومت قدس را برگزار می‌کنیم. سردار سلیمانی همچنین به بنده تأکید داشتند که این اجلاس مربوط به فلسطین و فلسطینی‌هاست و مربوط به مبارزان فلسطینی است و باید به آنها کمک کرد. سردار سلیمانی حتی توصیه کردند که دستور کار اجلاس را با مشورت مردمان و رهبران و نهادهای مردمی فلسطینی استخراج کنیم.

ویژگی دیگر رمضان عبدالله، توجه ویژه به کیان جامعه اسلامی بود و وی فلسطین را تنها مربوط به غرب آسیا نمی‌دانستند، بلکه فلسطین را مربوط به جهان و امت اسلامی می‌دانستند و همین بود که وی  توانست جهاد اسلامی را ارتقا دهد، همانگونه که دیگر رهبران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و.. هم همین شخصیت جامع را دارند.

در توصیه‌ به کشورهای مرتجع عربی، توصیه نخست ما به مثلت امارات، عربستان و بحرین است و این مثلت باید بداند که کوتاهی از مسئله فلسطین کمکی به امنیت منطقه و عربستان و غرب آسیا نخواهد کرد. حاکمان عربستان سعودی که در باتلاق یمن غرق شده‌اند باید بدانند که رژیم نامشروع اسرائیل هیچ  نتیجه مثبتی برای منطقه نخواهد داشت. امارات باید بداند که بازی در حلقه پنهان اسرائیلی کمکی به حل مسئله فلسطین نخواهد کرد و با امنیت امارات بازی خواهند کرد. رژیم اسرائیل نشان داده که جز جنگ طلبی و تجاوز و کشتار چیزی ندارد و این چپاول می‌تواند نصیب همین کشورهای عربی هم شود و بجای این کارها بهتر است تا برای کمک به مردم فلسطین تلاش شود.

رژیم صهیونیستی امروز در بدترین شرایط به سر می‌برد و مردم فلسطین در بهترین شرایط خود و در اوج قله پایداری قرار دارند و توصیه می‌شود که عربستان و امارات این خطا را تکرار نکنند تا عقب‌نشینی و شکست دوباره را تجربه نکنند. عربستان امیدش به ترامپ است، که حقوق بشر را در سراسر آمریکا نقض کرده و با چالش‌های بسیاری مواجه است، لذا آزادی قدس وعده الهی است و بیان و فرمایش رهبری برای آزادی قدس یک کلام سیاسی نیست بلکه یک کلام معنوی است که ناشی از تجربه معنوی و مقاومت ایشان است و همه امید داریم که پیروزی قدس قطعی است و امید است که همه کشورهای منطقه در مسیر آزادی قدس گام بردارند.

نکات برجسته سخنرانی نماینده محترم جهاد اسلامی فلسطین در تهران جناب آقای «ناصر ابوشریف»

«رمضان عبدالله» تنها نماینده جهاد اسلامی نبود، بلکه الگوی فلسطینی و اسلامی و عربی بزرگ بود. ایشان متعلق به همه جنبش‌های مقاومت بود و همیشه می‌دانستیم که مسیر درست را طی می‌کند و غیر از  وحدت حرکت نمی‌کرد. رمضان عبدالله به تمام فلسطین تعلق داشت. دکتر رمضان عبدالله فرهنگ علمی بالایی داشت و بر همه نکات اشراف داشت و آن را پیگیری می‌کرد،  در همه شرایط مطالعه داشت، از همه اوضاع فلسطین اطلاع داشت و از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کرد که در کنار نگاه راهبردی که داشت، کسب اطلاع کند. او می‌دانست در پروژه فلسطین تنها موضوع عربی و یهودی نیست، بلکه از ابتدا می‌دانستند این نبرد تمدنی و جهانی است و ما با پروژه ضد تمدنی بزرگی بعد از انقلاب صنعتی روبرو هستیم که نقاط اصلی این جهاد در قرآن هم آمده که آنها پول دارند و بر همه تأثیر می‌گذارند. معامله قرن هم نشان‌دهنده این پروژه است که پروژه مشترک جنبش صهیونیستی و غرب در منطقه است. آنها و صهیونیست‌ها می‌خواهند که همه قدرت‌های بزرگ را در اختیار خودشان بگیرند. در زمان عثمانی به موفقیت نرسیدند و سپس به سمت انگلستان رفتند و قطعنامه بالفور را صادر کردند. دکتر رمضان عبدالله این پروژه را فهمیده بود و بواسطه اطلاعات گسترده توانست دشمن را به درستی بشناسد و مسیرش را مشخص کند. او می‌دانست که این بخشی از پروژه غرب است و ملت فلسطین به‌تنهایی نمی‌تواند در مقابل غرب ایستادگی کند، بلکه نیاز به اتحاد جامعه اسلامی در برابر این پروژه است.

در رابطه با مقاومت فلسطین باید گفت که این امت مریض می‌شود اما نخواهد مرد و حتماً در برابر این پروژه به پیروزی خواهد رسید. از جمله در گذشته نیز حملات مغول و…نیز شاهد بودیم، اما امت هنوز پاربرجاست و پیروزی جهانی را رقم خواهد زد و می‌تواند مدیریت جهان را برعهده گیرد، همانگونه که امام مهدی (عج) خواهد آمد و باید ملت را به سمت پیروزی رهنمون کنیم. ما به‌عنوان یک فلسطینی می‌دانیم که شاید انسان امیدش را از دست بدهد، اما نمی‌تواند کامل ناامید شود. بخشی از ملت فلسطین به کمترین میزان اکتفا کردند، اما امیدی به بازپس‌گیری کل فلسطین ندارند. پروژه اسرائیل بزرگ به دنبال اشغالگری در کل فلسطین است و حتی کشورهای دیگر را هم می‌خواهند اشغال کنند، اما در قرآن وعده پیروزی داده شده است. ما باید مقاومت کنیم و استقامت با تمام اشکال داشته باشیم و در برابر پروژه صهیونیستی متحد شویم و متحدسازی امت اسلامی مهمترین راه کسب قدرت است.

آزادسازی بخشی از فلسطین نتیجه اتحاد بود و دکتر رمضان عبدالله به این اتحاد ایمان داشت. از دست دادن دکتر عبدالله خسارت بزرگی بود، اما در قرآن آمده که حتی اگر پیامبر از دست دادید نباید به قبل بازگردیم. ما به این راه پایبند هستیم.  دکتر رمضان رفت، اما هزاران مجاهد دیگر جای او را می‌گیرد تا موجودیت فساد را بردارند. صهیونیست‌ها به پروژه خود ادامه می‌دهند، اما قرآن وعده نابودی آنها را داده است و در دوره فعلی نیز به راه خود ادامه خواهیم داد.

رمضان عبدالله معتقد بود که راه‌حل اساسی برای تشکیل کشور واحد فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی فلسطین، راه مقاومت است و این باور شهید فتحی شقاقی و شهید سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت هم بود و رمز اصلی سخنان رهبری هم همین است که گفتند رژیم صهیونیستی ۲۰ سال آینده را نخواهد دید. رمضان عبدالله شخصیت فرهنگی بود و فرهنگ زیربنای همه شئون اقتصادی و بین‌المللی او بود. وی بر مسائل فرهنگی توجه ویژه‌ای داشت. نگاه فرهنگی سردار سلیمانی هم مانند رمضان عبدالله عمیق و فراگیر بود. این وجه اشتراک هر دو شخصیت بود.

ویژگی دیگر رمضان عبدالله، بصیرت و عمق نگاه ایشان بود که در دیگر رهبران مقاومت از جمله «زیاد نخاله» نیز دیده می‌شود. نگاه مرحوم رمضان عبدالله عمیق بود و همین باعث شد که وی هیچگاه راه را گم نکند و مسیر مقاومت را بدون تغییر ادامه دهد. در جریان برگزاری اجلاس بین‌المللی مقاومت در تهران، شهید سلیمانی به ما توصیه کردند که این اجلاس قرار است به آزادی قدس کمک کند و همه باید کمک کنند، علی‌رغم اینکه با داعش درگیر هستیم، اما اجلاس مقاومت قدس را برگزار می‌کنیم. سردار سلیمانی همچنین به بنده تأکید داشتند که این اجلاس مربوط به فلسطین و فلسطینی‌هاست و مربوط به مبارزان فلسطینی است و باید به آنها کمک کرد. سردار سلیمانی حتی توصیه کردند که دستور کار اجلاس را با مشورت مردمان و رهبران و نهادهای مردمی فلسطینی استخراج کنیم.

ویژگی دیگر رمضان عبدالله، توجه ویژه به کیان جامعه اسلامی بود و وی فلسطین را تنها مربوط به غرب آسیا نمی‌دانستند، بلکه فلسطین را مربوط به جهان و امت اسلامی می‌دانستند و همین بود که وی  توانست جهاد اسلامی را ارتقا دهد، همانگونه که دیگر رهبران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله و.. هم همین شخصیت جامع را دارند.

در توصیه‌ به کشورهای مرتجع عربی، توصیه نخست ما به مثلت امارات، عربستان و بحرین است و این مثلت باید بداند که کوتاهی از مسئله فلسطین کمکی به امنیت منطقه و عربستان و غرب آسیا نخواهد کرد. حاکمان عربستان سعودی که در باتلاق یمن غرق شده‌اند باید بدانند که رژیم نامشروع اسرائیل هیچ  نتیجه مثبتی برای منطقه نخواهد داشت. امارات باید بداند که بازی در حلقه پنهان اسرائیلی کمکی به حل مسئله فلسطین نخواهد کرد و با امنیت امارات بازی خواهند کرد. رژیم اسرائیل نشان داده که جز جنگ طلبی و تجاوز و کشتار چیزی ندارد و این چپاول می‌تواند نصیب همین کشورهای عربی هم شود و بجای این کارها بهتر است تا برای کمک به مردم فلسطین تلاش شود.

رژیم صهیونیستی امروز در بدترین شرایط به سر می‌برد و مردم فلسطین در بهترین شرایط خود و در اوج قله پایداری قرار دارند و توصیه می‌شود که عربستان و امارات این خطا را تکرار نکنند تا عقب‌نشینی و شکست دوباره را تجربه نکنند. عربستان امیدش به ترامپ است، که حقوق بشر را در سراسر آمریکا نقض کرده و با چالش‌های بسیاری مواجه است، لذا آزادی قدس وعده الهی است و بیان و فرمایش رهبری برای آزادی قدس یک کلام سیاسی نیست بلکه یک کلام معنوی است که ناشی از تجربه معنوی و مقاومت ایشان است و همه امید داریم که پیروزی قدس قطعی است و امید است که همه کشورهای منطقه در مسیر آزادی قدس گام بردارند.

نکات برجسته سخنرانی نماینده محترم حماس در تهران جناب آقای «خالد القدومی»

رمضان عبدالله شمشیر برنده خدا بود و سیره شهدا را در پیش گرفته بود و بعد از زندگی سرشار از جهاد در بستر از دنیا رفت. رمضان عبدالله توازی را رد می کرد، چون توازی یعنی جهان و صهیونیست‌ها را به یک اندازه راضی کنیم، هرگز این صحیح نیست.

ما شهادت می دهیم که رمضان عبدالله روی مواضع خود ایستاد. نمی‌خواهم مسائل نژادی را مطرح کنم، اما آیا باید امروز از یهودیان حمایت کرد و برخی حاکمان عربی این موضوع را مطرح می‌کنند و عادی‌سازی خنجری به تمام فلسطین است و ما باید جلو عادی‌سازی سیاسی و دیپلماتیک را بگیریم. ما باید به سمت هویت خود حرکت کنیم. ما به دنبال جنگ با جهان نیستیم اما برای حقوق خود می‌جنگیم.

دکتر رمضان عبدالله عمق شخصیتی داشت و چند بعدی بود و فرامرزی و رهبری فلسطینی و رهبر متفکران در سطح فلسطین بود، از آمریکا و انگلیس و حتی رهبران فلسطینی درباره فلسطین و معامله قرن از او می‌خواستند که نظر دهد که چه باید کرد؟

امروز فلسطین کمتر از ۱۰ درصد فلسطین تاریخی است و کسی نمی‌تواند جلو دشمن ایستادگی کند، مگر کسانی که دارای عمق هستند و پروژه‌های دشمن به نتیجه نخواهد رسید. ای کسانی که فلسطین را در اسلو فروختید، شما چه پاسخی به مردم فلسطین خواهید داشت؟ جواب دهید. ما روی فلسطین مقاومت خواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد که این پروژه به پیش رود.

سازش کشورهای عربی یک خیانت بزرگ به امت اسلامی و عربی است. جای تعجب دارد که کشورهای عربی  از یهود سخن می گویند؛ اما از حق و حقوق مظلومان فلسطینی لب به سخن نمی‌آورند. آیا یهودیان امروز در موضع مظلومیت قرار دارند که ما برای آنها، درخواست کمک کنیم! و آیا از جانب فلسطینی‌ها ظلمی به اسرائیلی‌ها شده است که ما برای یهودیان و علیه فلسطینیان درخواست کمک کنیم! مسئولان عرب امروز از کدام توازن صحبت می‌کنند؟!

باید بگوییم که عادی‌سازی روابط یک خیانت بزرگ به خون شهدای فلسطین و یک خنجر از پشت به کودکان مظلوم فلسطین است. ما باید عادی‌سازی روابط عرب با اسرائیل را به زباله‌‌دان تاریخ بیفکنیم. توازن اساسی امروز این است که به سوی قطب‌نمای فلسطین حرکت کنیم و از امت اسلامی و عربی محافظت نماییم. از برخی برادران فلسطینی تعجب می‌کنم که مثل تحلیلگران سیاسی از طرح معامله قرن و الحاق کرانه باختری صحبت می‌کنند؛ این در حالی است که باید درباره نجات فلسطین صحبت کنند. طرح موسوم به معامله قرن محکوم به شکست است و تا پایان بر فلسطین و اصول آن پابند خواهیم ماند.

رمضان عبدالله دارای توازن در نگاه بود که برآمده از عدالت‌خواهی ایشان بود. برعکس غربی‌ها که به‌دنبال تساوی هستند دکتر عبدالله دارای توازن و خواستار عدالت بود. توازن همان مؤلفه ای است که ما به آن نیاز داریم. غربی‌ها امروز مدعی تساوی هستند و از حقوق یهودیان سخن می‌گویند، اما از حقوق فلسطینی‌ها حرفی نمی‌زنند. آنهاییکه به دنبال عادی‌سازی روابط هستند، دنباله رو همین غربی‌ها هستند و توازن در اندیشه ندارند. عادی‌سازی روابط، امروز خیانت به فلسطین و خنجری در پشت تمام فرزندان فلسطین است. دومین ویژگی دکتر رمضان عبدالله، عمق بینش و نگاه او بود. او دارای اندیشه‌ای عمیق بود که مطلوب امروز ما است. ما به حقوق خود متعهد هستیم و به کمک مقاومت اجازه نخواهیم داد معامله قرن شکل بگیرد. ما با تمام توان برای شکست دادن این پروژه تلاش خواهیم کرد تا آخرین نفر از جوانان و میدان خود مقاومت را ادامه خواهیم داد.

نکات برجسته سخنرانی عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جناب آقای «دکتر حداد عادل»

اهمیت شخصیت رمضان عبدالله در این بود که وی از جهان عرب و از برادران اهل سنت بود، اما جهت و معنای انقلاب اسلامی را به‌خوبی درک کرد و همسو با انقلاب بود. در طول ۴۱ سال از عمر انقلاب، ما شاهد این بودیم که آمریکا و همه دنیای غرب تمام همت و تلاششان این بوده که انقلاب در مرزهای ایران فراتر نرود و در ایران هم موفق نشود و این برنامه وسیع استکبار جهانی بوده است. یکی از راهبردهای استکبار فهمیده نشدن انقلاب و عدم پیروزی از آن بوده است. غرب مدعی است که این انقلاب اسلامی نیست، بلکه فرقه‌ای است و تلاش دارند تا شیعه را در برابر اسلام قرار دهند تا فاصله ایجاد کنند و انقلاب را ضد عرب نشان دهند و انقلاب اسلامی را حرکتی جاه‌طلبانه را برای تجدید امپراطوری کوروش و داریوش معرفی کرده و نفرت ایجاد می‌کنند. در این میان دو گروه به این توطئه کمک می‌کنند: گروهی از اهل سنت و جهان عرب که مسلمانان بی‌بصیرت هستند که فریب می‌خورند و در برخی شخصیت‌های خیلی معروف عربی همچنین گرایشی دیده می‌شود، نمونه‌اش مرسی بود که وقتی به ایران آمد، قدر موضع‌گیری رهبر ایران در انقلاب مصر را ندانست و رفتارش کاملاً برخلاف انتظار بود و بر طبل تفرقه کوبید و بازتاب همان بلندگوهای غربی شدند. در سمت شیعیان هم کسانی هستند که توجه به شعاع جهانی انقلاب ندارند و مرتب روی مسائل فرقه‌ای تأکید می‌کنند و دشمن هم بر همین موضع تأکید می‌کند و تلاش شده تا انقلاب در خودش محصور بماند و در مقابل هم شخصیت‌هایی بوده‌اند که فراتر از این توطئه توانستند موفق باشند که دکتر رمضان عبدالله یکی از روشن‌ترین این چهره‌ها بود.

ما برای اینکه بر توطئه غلبه کنیم باید هوشیار باشیم و بصیرت داشته باشیم. ما راه‌های دیگری برای بیان فراگیرتر انقلاب داریم. هر مسلمان با انصافی که وجدان و شرافت و آزادگی داشته باشد، در دو موضوع با انقلاب همسو و هم‌صدا است: مبارزه با ظلم و استکبار و برقراری حکومت دینی. لذا در این دو موضوع می‌توانیم مخاطبان گسترده‌تری داشته باشیم.  ما همچنین می‌خواهیم دین خدا را اجرا کنیم و در این مورد اختلافی نیست، لذا با چنین هوشمندی می‌توانیم بر توطئه‌ها غلبه پیدا کنیم.

دکتر رمضان عبدالله کاملاً متوجه روح انقلاب اسلامی شدند. این روح دقیقاً شیعی است. ما می‌توانیم به زبان قرآنی اختلافات خود را کنار گذاریم. ما در جهان عرب شاهد کسانی بوده‌ایم که حقیقت انقلاب را فهمیده‌اند. سید حسن نصرالله انقلاب را در عمل به عربی ترجمه کرده است. امثال رمضان عبدالله هم در خط مقدم، جبهه اسلامی که آرمان فلسطین و بزرگترین مسئله قرن اسلام است را درک کردند. وی شخصیت مبارز، نجیب، انقلابی و هوشمند بود.