گزارشی از رونمایی کتاب «مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو»

انتشارات موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور از بدو تاسیس خود تاکنون درصدد حمایت ازآثاری که به تحلیل تحولات منطقه غرب آسیا، آینده‌پژوهشی مناسبات بین‌المللی و به صورت خاص‌تر حمایت از آثاری که با اتکا به اندیشه اسلامی و دینی به تحلیل مسئله و یا پدیده‌ای در این چهارچوب بپردازند، بوده است. بر این اساس تاکنون ۱۸۰ عنوان کتاب در محورهای مذکور چاپ و به بازار کتاب ارائه شده است. از جمله کتابهای بنیادینی که این انتشارات به بازار کتاب ارائه کرده است و با استقبال جامعه دانشگاهی مواجهه شده است، می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد.

  • دولت يهود/ تئودور هرتسل
  • دموكراسي و صحرا؛ روابط عراق و عربستان در آغاز هزاره سوم/ محمد صادق کوشکی
  • بازیگران گفتمان اسلام‌هراسی در غرب/ هادی آجیلی
  • سپید علمان؛ بازخیزی زیدیه/ سعدالله زارعی
  • پس‌برجام، چشم به قدرت منطقه‌اي ايران/مصطفی باباجانی
  • در برج امنيت، چرايي ورود ايران به پرونده‌هاي منطقه‌اي/شراره عبدالحسن زاده
  • جایگاه دین یهود در نظام سیاسی اسرائیل/پروین شیردل
  • داعش؛ نوستالژي خلافت/فواد ابراهیم
  • القاعده و خواهرانش/کمیل الطویل
  • دامنه دماوند، راز قدرت منطقه‌اي ايران/احمد کاظم زاده
  • معماي جذب داعش/احمد زارعان و امیر حامد آزاد
  • نبرد با پسران اميه؛ نقش نيروي قدس در شکست تروريسم در سوريه/ فرزان شهیدی

 

در همین راستا انتشارات اندیشه سازان نور اقدام به چاپ آخرین اثر جناب اقای دکتر اصغر افتخاری استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیه السلام کرده است. دکتر افتخاری «نظریه پرداز حوزه امنیت اجتماعی» بوده و در این زمینه آثار متعددی را به چاپ رسانده است. در حوزه «مقاومت» و نظریه‌پردازی در مورد «اندیشه مقاومت» در سال‌های اخیر کمابیش کتاب‌هایی به چاپ رسیده است؛ اما خلاء نظری در این خصوص هنوز مشاهده می‌شود.کتاب آقای دکتر افتخاری با عنوان «مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو» از جمله کتاب‌هایی است که تلاش دارد، خلاء نظری در این خصوص را جبران کند.

«مقاومت» یک مفهوم عام دارد که در بستر تاریخ از سوی مکاتب و مذاهب مختلف به کار گرفته شده است. اساساً هرکجا که «قدرتی» وجود داشته است، «مقاومتی» هم در مقابل آن شکل گرفته است؛ این مقاومت انواع و اشکالی دارد که به تناسب مبانی انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی آن مکتب به شکل و نوعی مطرح می‌شود. نظریه و الگوی مقاومت در اسلام نیز دارای مولفه‌ها، شاخصه‌ها، سیاست‌ها و راهبردهای مخصوص به خود است که با ابتنا به نص صریح اسلام، به خصوص در قران می‌توان آن را شناسایی کرد و به عنوان یک راهبرد علمی و عملی در مراکز تصمیم‌گیر و دانشگاهی از آن استفاده کرد. این آن معنای خاص از مقاومت است که مورد نظر کتاب آقای دکتر افتخاری است. رویکرد آقای دکتر افتخاری در این کتاب این است که آن شکل تفکر مقاومت در اسلام را از پرده برون آورد و نظریه و الگوی دینی برای مقاومت طراحی کند.

نویسنده در این کتاب با اتکا به مفاهیم قرانی و دینی ۹ راهبرد مقاومت را طراحی و از درون آن ۱۲۵ سیاست مقاومت، ۱۲ الگو و ۶۳ نظریه را طراحی و استخراج کرده‌اند که هرکدام از این راهبردها ضمن اینکه مستند به متن دین هستند دارای استدلال علمی و عملی هم می‌باشد که کمک زیادی به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران برای مقابله با جبهه شرارات و اسکتبار می‌کند و می‌تواند به مثابه متنی مرجع در این خصوص باشد. به جهت اهمیت این کتاب و ضرورت انعکاس آن، موسسه اندیشه سازان نور میزبان نویسنده محترم این کتاب بود و در تاریخ ۲ مهر ۱۳۹۹ نشستی در قالب رونمایی از کتاب «مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو» برگزار کرد که با انعکاس درخور رسانه‌ای هم مواجه گردید.