اخوانالمسلمين مصر و تجربه نظام سياسي
از برآمدن حسن البنا تا برافتادن محمد مرسي
تألیف: بهزاد قاسمي
مؤسسه مطالعات اندیشهسازان نور
۲۳۱ ص
نوبت چاپ: اول ـ ۱۳۹۴
موضوع: بناء. حسين، ۱۹۰۶ ـ ۱۹۴۹م. – مرسي، محمد، ۱۹۵۱ ـ م. – اخوانالمسلمين (مصر) – مصر – تاريخ – قرن ۲۰ م. – جنبشهاي اسلامي
قیمت: ۱۵۰/۰۰۰ ریال
معرفی کتاب
کتاب اخوان المسلمین مصر و تجربهی نظام سیاسی نوشته بهزاد قاسمی یکی از کتابهای نشر اندیشهسازان نور است که به مسئلهی تاریخچه اخوان المسلمین مصر از از برآمدن «حسن البنا» تا برافتادن «محمد مرسی» و حوادث و اتفاقاتی با محوریت این موضوع میپردازد. این کتاب برای پژوهشگرانی است که در زمینه علوم سیاسی و مسائل بینالملل فعالیت میکنند. بعضی از کتابهای این مجموعه به خوانندگان کمک میکند با شناخت تاریخ پرشکوه اسلام و بررسی آن با شرایط زمانهی امروز بتوانند بینشی روشنتر از اوضاع زمانه داشته باشند. درباره کتاب اخوان المسلمین مصر و تجربهی نظام سیاسی موسسه مطالعات راهبردی اندیشهسازان نور از سال ۱۳۹۶ تا امروز، فعالیت خود را در زمینههای مختلف آغاز کرده است. تحلیل تحولات منطقه و جهان، آیندهپژوهی و تدوین و اجرای پژوهش های راهبردی و کلان از مهمترین حوزه های فعالیت این موسسه تا کنون بوده است. حاصل این فعالیت، تولید بیش از ۱۰۰۰ مقاله و کتاب پژوهشی است. کتاب اخوان المسلمین مصر و تجربهی نظام سیاسی یکی از آثار تخصصی این مجموعه است که به خواننده کمک میکند درک عمیقتری از مسائل سیاسی بینالملل داشته باشد. خواندن کتاب اخوان المسلمین مصر و تجربهی نظام سیاسی را به چه کسانی پیشنهاد میکنیم این کتاب را به علاقهمندان و پژوهشگران علوم سیاسی و روابط بینالملل پیشنهاد میکنیم.
مقدمه
سیر تطور تفکر سیاسی اهل سنت نشان میدهد كه اجماع به تنهایی از منابع مستقل فقه به شمار میرود. اجماع دارای حجیت (مشروعیت) ذاتی و مستقل در کنار کتاب و سنت است؛ بنابراين در استنباط احکام شرعی میتواند مورد استناد قرار گیرد. از سوی دیگر اجماع میتواند در مسائل مختلف و تشکیل دولت و تأسيس نظام سیاسی به گونهای عمل کند که با عنوان اجماع امت قرار گيرد و حجیت و مشروعیت يابد. بنابراین اولین نتیجهای که از اندیشه سیاسی اهل سنت به خصوص اجماع گرفته میشود، این است که هرگاه امت اسلامی یا اهل حل و عقد از امت اسلامی درباره امامت و خلافت فردی اجماع و اتفاق نظر دارند، فرد به عنوان امام و خلیفه اسلامی شناخته میشود.
برآمدن حسن البنا، مرشد و رهبر اخوانالمسلمين، در فرایند تأسيس نظام سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اهل سنت نقشي شگرف دارد. بنيان اصلي آموزههاي اخوانالمسلين دستکم در بدو تأسيس در سال ۱۹۲۸ توسط حسن البنا مبتني بر اين برداشت بود که اسلام نه تنها به عنوان يک دين، بلکه به عنوان نظامي جامع با همه جنبههاي زندگي اجتماعي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي انسان سروکار دارد. از اين رو طبيعي بود که اخوانالمسلمين از همان آغاز «تأسيس دولت اسلامي و پياده کردن شريعت اسلامي» را به عنوان هدف اصلي دنبال كند. با دقت در انگارههاي جمعیت اخوانالمسلمين به خوبي ماهيت و هدف آن مشخص ميشود؛ چنان که حسن البنا اعلام کرد فقط اسلام ميتواند همه مشکلات کشورهاي مسلمان را حل کند و از اين منظر تلاش براي ايجاد دولتي اسلامي و تأسيس نظام سیاسی، وظيفهاي مذهبي است. وي منابع اساسي تعاليم اسلامي را قرآن و سيره رسول اکرم(ص) ميدانست و تأکيد داشت مردم با تکيه بر اين دو به سعادت دست مييابند. البته رويکردهاي عملي اصلاحی ـ انقلابي حسن البنا در ضرورت تمسک به اسلام، بازگشت به اسلام اصيل را در بطن خود داشت که به تمامي عرصههاي زندگي انسان توجه دارد.
بنیانگذار نهضت معتقد بود هدف اسلام برپايي حکومت اسلامي و استقرار عدالت در جامعه است و بدون ورود به سياست، دين نميتواند به اهداف اصيل خود دست يابد. اگر ملتها قصد دارند رستگار شوند، بايد قوانين اسلامي را با تأکيد بر ارزشهاي اسلامي اجرا كنند و اگر دين رسمي کشور اسلام است، تمام مسائل کشور بايد اسلامي باشد و همه نهادهاي حکومتي بايد قدرت خود را از اسلام بگيرند. وي اخوانالمسلمين را جنبشي براي اصلاح و بازسازي فکري ـ عملي جامعه و نهضتي براي بازگشت به اسلام واقعي و استقرار کامل جامعه اسلامي ميدانست و تأکيد ايدئولوژيک جنبش را بر جهانشمولي اسلام، بازگشت به اسلام واقعي و عملي بودن تحقق نظام اسلامي در همه مکانها و زمانها قرار ميداد. سخنان وي که اخوانالمسلمين خواستار انقلاب نيست، به حکومت مصر اين اميدواري را ميداد که اخوان قصد ندارد براي دستيابي به اهداف خود به خشونت متوسل شود. اما همزمان برخي اعضاي جوان اخوان در مسير تحول فکري و سياسي برگرفته از انديشههاي سيد قطب و ديگران استفاده کردند و ريشه همه مشکلات را در نوع سيستم حکومتي مصر دانستند و خواستار سرنگوني آن بودند. …